اگر کودکان به جای توبیخ شدن مورد تحسین واقع شوند، به احتمال بیشتری در کلاس توجه میکنند
محققان میگویند: دانش آموزان نیاز دارند تشویق شوند تا بدانند کدام رفتار از آنان توقع میرود. تحقیقی نشان میدهد که معلمها برای بهبود رفتار کلاسشان باید به جای تنبیه دانش آموزان به خاطر کار اشتباهشان، آنها را تشویق کنند. در نتایج پژوهشی که در “روانشناسی آموزشی” چاپ شد، اگر کودکان به جای توبیخ شدن مورد تحسین واقع شوند، به احتمال بیشتری در کلاس توجه میکنند و بر کارهای مدرسهشان متمرکزتر هستند.
این مسئله همرمان با بحثهاییست که در بریتانیا برای کنار آمدن با رفتار نابههنجار دانش آموزان در مدرسه شده است. معلمین سیاستهای سختگیرانه غیرقابل تغییر و بحث برانگیز را موردانتقاد قرار دادهاند؛ زیرا غیرانسانی اند و اثر مخربی بر کودکان دارند. این سیاست روش بسیار سخت گیرانه است که برای ایجاد نظم در مدارس به کار میرود.
پژوهشی که روی بیش از 2500 دانش آموز در 3 ایالت از آمریکا صورت گرفت، نشان داده است که دانش آموزانی که نسبت تشویق در کار کلاسی به تنبیه آنها بیشتر بوده، در مقایسه با دانش آموزانی که این نسبت در آنها کمترین بوده است، 20 تا 30 درصد مدت زمان بیشتری به فعالیتها توجه داشتهاند.
در نصف کلاسها، معلمین از مدل رفتاری استفاده کردند که در آن به دانش آموزان مهارتهای اجتماعی که باید در درسها از خود نشان دهند، گفته میشود و در صورت اجرای آن پاداش داده میشوند. در نصف دیگر کلاسها معلمین از همان روشهای معمول مدیریت کلاس استفاده کردند.
پاول کالدارلا محقق این پژوهش میگوید:” تحسین نوعی بازخورد معلم است و دانش آموزان به این بازخورد نیاز دارند تا بدانند چه رفتاری از آنها توقع میرود و و چه نوع رفتاری از نظر آنها مورد تقدیر است. او اضافه میکند: “متاسفانه تحقیقات قبلی نشان داده است که معلمها همان اندازه و یا بیشتر از اینکه دانش آموز را به خاطر رفتار درستش تحسین کنند، او را به خاطر رفتار نادرستش مجازات میکنند و این مسئله معمولا بر کلاس و رفتار آنها اثر منفی میگذارد. به گفته او:” برای همه افراد ارزشمند است که مورد تحسین واقع شوند و تلاششان دیده شود، این تاثیر به سزایی در ایجاد اعتماد به نفس در کودکان دارد.
همچنین یافته اند که شواهدی برای اثبات تاثیر این سیاستهای رفتاری سختگیرانه وجود ندارد. اعضای اتحادیه ملی آموزش هشدار داده است که روشهای بسیار سختگیرانه مانند استفاده از اتاقی انفرادی به عنوان مجازات، میتواند اثر مخربی بر سلامت روان کودکان بگذارد. اما تام بنت، از سران مدارس دولتی، معتقد است روشهای سفت و سخت انضباطی مانند ماندن بیشتر در مدرسه به خاطر دیر رسیدن یا فراموش کردن تکالیف، هنوز جایگاه دارد.
در بررسیهای جدید، ژئوف بارتوت، وزیر اتحادیه سران مدارس و دانشگاه میگوید: “فواید تشویق رفتار مناسب به خوبی شناخته شده است، اما روشی است که نیاز به توجه بیشتری دارد. اگر بیش از حد از آن استفاده شود، میتواند تاثیر و معنای خود را از دست بدهد. همچنین لازم است که برای دانش آموزان روشن شود چه زمانی رفتار آنها قابل قبول نیست. “مانند خیلی چیزهای دیگر، مسئله این است که از این شیوه منطقی و به شکلی متعادل استفاده کنیم، و معلمین خیلی خوب دقیقا همین کار را انجام میدهند.”
School pupils will be less disruptive if teachers offer praise rather than punishment, study suggests
‘Students need praise to understand what behaviour is expected of them,’ researchers say. Teachers should praise children, rather than punish them for being disruptive, to improve classroom behaviour, a study suggests.
Pupils are more likely to focus in class and concentrate on their schoolwork if they are commended rather than reprimanded, according to research published in Educational Psychology. It comes as a row rages on in Britain about how best to tackle disruptive behaviour by school pupils. Teachers have criticised controversial “zero-tolerance” behaviour policies, where a strict approach to discipline is adopted in schools, as being “inhumane” and damaging to children.
The study, which involved more than 2,500 pupils across three US states, found that students spent 20 per cent to 30 per cent longer paying attention to tasks in the classes with the highest praise-to-reprimand ratio (PRR), compared with those where the PRR was the lowest. In half of the classrooms, teachers followed a behaviour programme in which students are told the social skills they should be showing in lessons and are rewarded for using them. Teachers used their typical classroom management practices in the other half of the classes.
Paul Caldarella who led the research, said: “Praise is a form of teacher feedback, and students need that feedback to understand what behaviour is expected of them, and what behaviour is valued by teachers.” He added: “Unfortunately, previous research has shown that teachers often tend to reprimand students for problem behaviour as much or more than they praise pupils for appropriate behaviour, which can often have a negative effect on classrooms and student behaviour.” Dr Caldarella said: “Everyone values being praised and recognised for their endeavours – it is a huge part of nurturing children’s self-esteem and confidence.”
Research from the Education Endowment Foundation (EEF) last year suggested students could become less disruptive in lessons if teachers greeted them individuallyat the door of a classroom. It also found a lack of evidence that “zero-tolerance” behaviour policies have an impact. Members of the National Education Union (NEU) have warned that strict regimes, such as the use of isolation booths as a form of punishment, can have a “detrimental” effect on children’s mental health.
But Tom Bennett, the government school behaviour tsar, believes strict discipline approaches – like handing out detentions to pupils for being late or for forgetting homework – have a place in schools.
On the new findings, Geoff Barton, general secretary of the Association of School and College Leaders, said: “The benefit of praising good behaviour is well known but it is an approach which requires care. “If it is overused it can become meaningless and ineffective. And it is important that pupils are clear when behaviour is unacceptable. “As with everything, it is a question of using this approach in a sensible and balanced manner, and teachers are very good at doing exactly that.”
When someone writes an paragraph he/she keeps the image of a user in his/her mind that
how a user can know it. Therefore that’s why this piece of writing
is amazing. Thanks!